8 jednoduchých cvikov na haluxy (hallux valgus)

Nie vždy je riešenie problému tohto typu to najkomplikovanejšie. Mnohí z nás si myslia, že do úvahy prichádza len radikálne riešenie, akým je operačný zákrok. Včasné zistenie tejto diagnózy a začiatok liečby vás od neho ochránia. Okrem toho, liečba znamená, že postup diagnózy sa spomalí. Neliečenie môže viesť až k vzniku artritídy. Podstatným bude rešpektovať niekoľko zásad a k veci sa postaviť ako k problému, ktorý má riešenie. Veď na trhu existuje množstvo liečiv, ktoré hallux valgus a jeho príznaky ako bolesť chodidiel, opuch, citlivosť, začervenie atď. dokážu zmierniť. V našich predchádzajúcich článkoch sme vám ich zbežne predstavili.

Okrem toho máte k dispozícii aj iné možnosti, za ktoré nezaplatíte ani cent. Vyžadovať si budú jedine vašu pravidelnú niekoľkominútovú dennú časovú investíciu. Vy už asi aj tušíte, že to, na čo narážame, má čo do činenia so špeciálnymi cvičeniami na haluxy, ktoré zvládne skutočne každý. Ak máte nádej, že to váš stav zlepší, tak prečo ich nevyskúšať?

Už aj jednoduché cvičenia, akými je napríklad strečing prstov chodidiel, dokážu bolesti spájané s vybočeným palcom podstatne zmierniť. V článku vám ponúkame zoznam niektorých jednoduchých pohybov, ktoré môžete cvičiť každý deň či už doma alebo v práci, ak máte trochu času.

Máte hallux valgus?

Tieto špeciálne cvičenia na chodidlá a konkrétne na problém hallux valgus, možno nie sú až tak zázračné, ako od nich očakávate. Resp. výsledky sa nemusia dostaviť hneď po prvom cvičení a možno ani po týždni či niekoľkých týždňov. Dôležité je však nevzdávať sa a tréning nevynechať. Jeho hlavnou úlohou je zmierniť symptómy diagnózy a zvýšiť flexibilitu postihnutého miesta. No nie je vylúčené, že sa vám pri pravidelnom precvičovaní podarí vybočený palec zvrátiť do pôvodnej polohy. A to napriek tomu, že bol tento stav zapríčinený biomechanickou deformitou.

Sú cviky na vybočený palec prospešnejšie ako operácia?

Nechirurgické riešenie takéhoto problému, napríklad terapeutické cvičenie, nemusí vždy vášmu stavu pomôcť. V niektorých prípadoch ho dokázalo dokonca zhoršiť. Všetko závisí od odbornosti terapeuta a správne stanoveného stavu diagnózy. V každom prípade, vždy je pre vás najlepšie ísť najprv cestou odbornej terapie a nie hneď si rezervovať termín operácie, ktorá bude nielen cenovo vyššia, ale aj rekonvalescencia vám po nej zaberie dlhší čas. Takisto operáciou hrozí znehybnenie niektorých kĺbov daného prsta.

Chodidlové cviky a palcový strečing pomôžu udržať kĺb medzi vašim veľkým palcom a zvyškom vášho chodidla mobilným, flexibilným a dokonca dokážu spevniť svaly, ktoré ovládajú váš vybočený palec. Takže nehrozí žiadne trvalé znehybnenie a ak ich vykonávate správne, nebudete sa mať z čoho zotavovať, nakoľko bude všetko v lepšom stave ako predtým. Aby sme teda odpovedali na otázku, tak áno. Cviky na hallux valgus sú prospešnejšie a možno aj bezpečnejšie ako operácia. Ak sa už ale váš problém nachádza vo vysokom štádiu, pravdepodobne vám iné ako chirurgický zákrok nepomôže. Pre každý prípad vám však ponúkame niekoľko cvikov.

Overené cvičebné metódy

V nasledujúcich riadkoch vám ponúkame zopár cvikov, ktoré vám môžu pri riešení tohto problému pomôcť.

  • Prstový strečing. Strečing (alebo naťahovanie) vašich prstov ich pomôže udržať flexibilnými a zabrániť vzniku bolesti. Na vykonanie takéhoto strečingu vystrite vaše prsty vpred na 5 sekúnd a potom ich stočte dolu na 5 sekúnd. Postup zopakujte 10-krát. Tieto cviky môžu byť nápomocné aj vtedy, ak zároveň máte chronicky ohnuté či kladivkové prsty.
  • Vystretie prstov. Doktori taktiež odporúčajú tlačiť prsty o tvrdý povrch, ako je napríklad stena. Postup je nasledovný: natiahnite si prsty a vystrite ich, ako sa len dá. Udržte ich v takejto polohe na 10 sekúnd. Celé to zopakujte tri až štyrikrát. Potom palce vystrite opačným smerom, polohu udržte na 10 sekúnd a opäť zopakujte tri až štyrikrát.
  • Strečing pre veľký palec. Rukou sa jemne snažte dať veľký palec do správneho zarovnania. Vydržte tak 10 sekúnd. Postup zopakujte tri až štyrikrát.
  • Odporové cvičenia. Tento cvik sa možno bude zdať drastickejší, no je schválený odborníkmi, takže nemáte čo stratiť. Postup je takýto: Okolo vášho palca si dajte buď opasok alebo uterák a začnite ho ťahať smerom k vašej hrudi. Palec pritom tlačíte vpred, proti ťahu pomôcky.
  • Cvičenie s guľôčkou. Prospešným cvikom je aj takáto špeciálna masáž. Masážou chodidla totiž môžete docieliť zmiernenie bolesti z natiahnutia, ale aj kŕče. Postupovať treba takto: Sadnite si, položte guľôčku vo veľkosti golfovej loptičky pod vaše chodidlo a prechádzajte ním po nej. Vydržte tak niekoľko minút.
  • Chytanie uteráka za pomoci prstov na nohe. Aj tento cvik dokáže vaše palce posilniť. Ako na to? Tak, že si chodidlo položíte na rozprestretý uterák. Uterák uchopte prstami na nohách a začnite ho ťahať smerom k vám, prípadne doboku. Zopakujte päťkrát. Lekári tvrdia, že chytanie objektov za pomoci prstov na nohách pomôže udržať vaše chodidlá dlhodobo flexibilnými.
  • Zbieranie guľôčok. Predstavme si ďalšie úchopové cvičenie na zlepšenie flexibility vašich chodidiel. Budete však potrebovať o niečo viac pomôcok. Položte približne 20 guľôčok na zem. Pomocou vašich prstoch na nohách sa ich pokúste zodvihnúť a následne ich premiestnite do nejakej nádoby.
  • Chôdza po pláži. Kedykoľvek je to možné, strávte čas chodením po piesku. Takáto chôdza pôsobí ako jemná chodidlová masáž a zosilňuje prsty na nohách. Je nápomocná najmä u tých ľudí, ktorí majú artritídu spôsobenú vybočeným palcom.

Ak chcete príznaky haluxov (halluxu valgusu) zmierniť, lekári odporúčajú vykonávať takéto prstové cviky denne, najlepšie ráno a večer. Samozrejme nie všetky. Vyberiete si len také, ktoré sa vám najviac pozdávajú a ktoré sú vám najpríjemnejšie. Zo začiatku možno bude komplikovanejšie na tréning nezabudnúť, no s pevnou vôľou sa viete do pravidelného opakovania činnosti dostať veľmi ľahko. Každopádne to robíte pre seba a pre svoje zdravie. My vám v tom budeme držať prsty!